lördag 25 januari 2014

Pulkaåkning och mer

Sen sist har det gått några dagar. Att lämna blod gick som en dans, kul att vara igång med det igen efter karantäntiden efter allt utlandsboende . Förutom lite lätt huvudvärk första dygnet mår jag så himla bra av att lämna blod. Hade jag levt på medeltiden hade jag nog låtit åderlåta mej både titt som tätt. "Hundra-åringen" på bio var också en riktig energikick med många skratt, eller kanske rent ut sagt riktiga asgarv. De hade lyckats så bra med rätt skådespelare för rätt roll och jag tycker ofta det har stor betydelse för filmen.

Efter allt roligt var det så dags för två nätters jobb igen, och det är ju inte så tråkigt det heller faktiskt! Det är fullrulle och det händer alltid något nytt, stor skillnad mot mitt förra jobb som var samma, samma och samma igen.

När jag vaknade i fredags hade jag tvättstugan bokad. Det blev lite bråttom ut i tvättstugan för Elin som är hemma i stan från Gävle skulle komma på lunch. :) Mamma och pappa dök också upp, så först blev det kaffe och semla, och sen blev det lunch med några tvättmaskiner emellan. Lite bak och fram ibland är bara bra för humöret och det blev en trevlig eftermiddag! Och äntligen, äntligen känns det som jag börjar få lite koll på den förbaskad induktionshällen, den panerade rödspättan blev jämt och fint stekt! Kanske kommer hällen och jag att bli vänner en vacker dag.

Igår kväll somnade jag ovaggad vid nio-tiden! Halv tolv blev jag väckt av larmcentralen, som undrade om jag kunde komma och jobba, tydligen hade det krisat ihop sej alldeles. Jag tackade nej, halvsovande för jag hade saker inbokade idag. I morse gick jag upp vid sex för att köra Hanna och Patrik till jobbet. så jag kunde låna bilen. Det tog ända till åtta innan jag överhuvudtaget kom ihåg att larmcentralen ringt så det var nog en evinnerlig tur att jag tackade nej till jobb. Hade nog inte gjort så mycket nytta!

Och sen idag då, var jag utbjuden av min jobbarkompis Tina till stallet där hennes dotter har sin häst stallad. Jag skulle få åka pulka efter hästen! Ärligt var jag lite pirrig av många anledningar, men kanske mest för att hästar är väldigt stora och i mina ögon inte helt pålitliga. Efter en stund lugnade jag ner mej för det visade sej att både Tinas dotter och hennes häst var vänligt sinnade och väldigt trevliga. Jag vågade åtminstone stå i närheten när de sadlade på och gjorde allt som man ska göra med en häst. Sen bar det av ut i skogen och efter dotter´n konstaterat att jag nog kunde hålla mej kvar i pulkan gick det med en farlig fart i skogen. Så roligt, roligare än Gröna Lund! :) Här är Emma och hennes STORA häst Alexis!


Tina får vara försökspilot och visa hur det går till!



Medan Emma busade med stallets yngsta minstingen...

....höll mamma Tina koll på Alexis.

Vad jag gjorde? Höll mej på behörigt spark- och bitavstånd. Nä, hör och häpna så fick fina hästen till slut en klapp på mulen av mej som tack för en härligt, häftig pulkatur. Tack också Emma och Tina för en härlig upplevelse!

Efter sen lunch på stan tillsammans med Elin, hämtning av Hanna och Patrik och inköp av några hekto rökta räkor till kvällen sitter jag nu här på Trangången i mjukisbyxor och raggsockor med ett glas vin efter en härlig dag. Se när jag somnar ikväll?!!

Ha en bra fortsättning på helgen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar