söndag 18 maj 2014

Fototriss tema tomt

Igår morse fick vi som följer fototriss reda på veckans tema som var tomt. Genast blev det alldeles tomt i mitt huvud och en triss i "selfies" (självporträtt) hade varit ypperligt till trissen. Nu är jag inte alls en person som gillar att vara med på bild utan under helgen dök faktiskt en annan idé upp till veckans tema. Det blev en nästan alldeles tom kolonilott som får bli mitt bidrag!

De sista dagarna har jag nämligen tillbringat vid mamma och pappas kolonistuga för att hjälpa till lite, det är mycket som ska göras så här års och jag älskar det.

Vi började med att använda ådret för att luckra jorden. Pappa drog ådret medan jag gick efter för att med en kratta slå sönder större kockor. Sen var det dags att ploga raka fåror med ådret för att få ner potatisen.


Idag har vi fortsatt att bearbeta jorden för att så andra saker. Jag valde att så ärter. När jag var barn älskade jag att plocka ärtor ur landet, sprita ut ärtorna och äta dom direkt. Här under väven gror ett barndomsminne.



Riktigt tomt var det nu inte för i ett hörn växer sparrisen så det knakar.


Om några veckor kommer här inte längre vara tomt och om ytterligare någon månad kommer det här att skördas barndomsminnen.

Det fick bli mitt bidrag till fototriss denna vecka. Nu ska jag kolla runt bland de andra och se vad dom fotat. Kram!

13 kommentarer:

  1. Härligt att ha en tom tomt att arbeta med! Jag kommer att avundas dig ärterna när det är dags att skörda så skänk mig en tanke då!
    Ha en skön kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tar en skida alldeles särskilt till dej! :)

      Radera
  2. Fint trissat, härligt med egenodlat :-)

    SvaraRadera
  3. Det är underbart att ha en trädgård och odla. Du/ni är lyckliga som inte verkar ha mördarsniglar! Jag har en stor trädgård, men har gett upp slagsmålet mot sniglarna....de äter upp allt som gror i landet....sparrisen hinner knappt titta upp förrän den är ett minne blott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sniglar finns det gott om, men sparrisen har hittills fått vara ifred! Tack och lov!

      Radera
  4. Så jättefina bilder i din triss!
    Ha en skön kväll!

    SvaraRadera
  5. Finstämda bilder i din triss. Det är så skönt att odla. Tyvärr har jag inte den möjligheten just nu, men njuter av andras odlarglädje i stället. :)

    SvaraRadera
  6. O vad jag längtar tills ärterna är klara så vi kan mumsa :)

    SvaraRadera
  7. Ja, att äta ärtor direkt från landet, det är barndom för mig med! Och att ta en liten potatis, skrubba av jorden mot byxorna, och kalas på den rå! Härligt trissat, väckte många minnen!

    SvaraRadera
  8. Sparris som är så gott, fina bilder.

    SvaraRadera
  9. Härligt med egna skördar även om man får jobba lite;-)
    Sparris MUMS

    SvaraRadera