torsdag 5 juni 2014

Mera Rö....

Jag tror jag sett en av världens vackraste och lugnaste platser, vandrarhemmet i Rö. Förr har det hetat Solebo, men efter ett ägarbyte heter det nu Sågverket. Vandrarhemmet ligger nära Ångermanälvens utlopp i havet och från sovrumsfönster kunde vi njuta av en fårhage full av björkar och sen vattnet.


Här kommer lite andra bilder från trakten kring vandrarhemmet.



Vid stranden och i vattnet låg mängder, av vattnet slipade plankor. Jag samlade massor för att använda i diverse projekt, halva bilen hem var faktiskt full. Två små, men hela gamla glasflaskor hittade jag också. De ska såsmåningom placeras ut i min lilla lya och ständigt ha något levande i sej, en liten blomma eller bara en kvist.


Här är resterna efter något vid det gamla sågverket.


En kväll tog jag en promenad längs "älven" och kom fram till det hus som i början på nittonhundra-talet var en handelsbod som var knuten till sågverket. Nedanför handelsboden låg också ångbåtsbryggan. Nästan all kommunikation med omvärlden sköttes sjövägen och på den tiden var bryggan mycket bredare än dagens rest.


På en skylt invid handelsboden satt en stor tavla där man bland annat kunde läsa det här. Jag kan inte tro att det bara är runt hundra år sen och jag hoppas verkligen att vi här i landet aldrig ska behöva uppleva sån klasskillnad igen. Och jag hoppas också att de människor som lever i länder där såna orättvisor fortfarande existerar får kraft att resa sej och skapa ett demokratiskt och mer rättvist samhälle även hos sej.



Här kommer några andra bilder från vår tripp! Högakusten bron...


Några fotostopp....







På hemvägen stannade vi till i Gävle där det blev lunch och festmiddag med Elin. Efter en natt på hotell var det på eftermiddagen dags för examen i Trefaldighetens kyrka. Inte utan att mamma blev lite tårögd när minsta dottern fick sin sjuksköterskebrosch.


Tack mamma och pappa för att ni visade mej Rö! Och grattis igen duktiga Elin! Nu ska en lycklig och trött Cecilia krypa ner i sin egen säng!

Kärlek till er!!

2 kommentarer:

  1. Ja ett grattis till sjuksyster Elin och ett lycka till, till yngsta dottern!!!

    Fina bilder som vanligt. Syns att ni haft en skön resa.

    Ha en bra helg Cissi och KRAM

    SvaraRadera
  2. Ha en riktigt bra helg ni med! Stor kram!

    SvaraRadera