fredag 17 oktober 2014

Jakt med drivande hund pågår!

Idag blev det en cykeltur till min "hemmaskog" för att plocka svamp i det fina vädret. Vid ingången i skogen satt den här skylten....


........men jag tänkte att jag skulle hålla mej nära bebyggelsen och där kan man väl banne mej inte ha hundar springande lösa och skjuta vilt omkring sej. Skogen var full av svamp och lugnt var det, så jag travade vidare när jag plötsligt fick höra hundskall. Jag såg ett drev med hungriga doberman framför mej, alla väldigt sugna på att käka mej levande. Till hundarna hör förstås också ett gäng skjutglada jägare med laddade bössor, som inte spar på krutet och gärna avlossar ett skott allra helst mot en helt oskyldig svampplockande dam i sina bästa år. En dam i sina bästa år med en förskräckligt livlig fantasi!!

Jaha?! Och vad gör då en skräckslagen Cecilia? Jo, skriker högt och ljudligt: "Det är en människa här"! För säkerhets skull upprepar jag meningen fortfarande högt om och om igen med kallsvetten lackande på ryggen. "Dobermandrevet" närmar sej skällande mer och mer och jag bestämmer mej för att stå helt still för det har jag ju hört någonstans att man ska göra. Maniskt upprepar jag "Jag är en människa, jag är en människa!"

Ur skogen far plötsligt den allra sötaste jakthund som ett jehu. Han bevärdigar mej inte ens med en blick utan far vidare mot bättre byten än en seg dam. Några skjutglada jägare såg jag aldrig till! ;)


När benen bar igen gick jag med raska steg och en kasse åtminstone halvfull med trattkantareller ut ur skogen....... tillräckligt med spänning för idag! ;)

På hemvägen blev det ett stopp vid kolonilotten. Min plan var ju att gräva igår, men Elin kom förbi på en trevlig långlunch och när jag väl kom iväg till kolonin regnade det. Idag däremot blev landet färdiggrävt och fint! Och nu är också svampen rensad och en tupplur för att ladda batterierna inför jobbarhelgen står på tur.

Kanske syns vi redan imorgon om jag får till ett inlägg till fototriss. Ha en riktigt skön och vilsam helg så länge! KRAM

2 kommentarer:

  1. Usch, det där hade nog fått mig kallsvettig=). Hoppas du har en bra helg trots jobb. KRAM tillbaka till dig!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har haft en bra helg med lagom med jobb och nu en natt kvar! Hoppas du och familjen också haft det bra! En regnig helg kan vara vilsam ibland! Kram

      Radera