tisdag 7 oktober 2014

Mest turf

Vilket busväder vi har idag, men egentligen är det väl inget att klaga över efter allt finväder vi haft. Har man sån tur som jag och kan anpassa sej efter vädret är det faktiskt inte så tokigt med grått och regn, lite vilsamt faktiskt!

Annars har det varit full fart i några dagar. I måndags var jag då på min första fackliga utbildning i Katrineholm. Utbildningen var intressant och äta sej mätt fick jag vi hela dagen också. Efter kursen hoppade jag på cykeln som jag haft med mej i bilen och gav mej ut på en rejäl turfrunda i Katrineholm. Att turfa där man inte hittar är inte alldeles enkelt. Rätt som det är dök en järnväg upp och tvingade mej att ta en lång omväg och när "gubben" i gps:en går neråt på mobilskärmen alltså mot mej svänger jag alltid åt fel håll. Efter nästan tre timmar på cykeln var jag så kall om händerna att touchen på mobilskärmen inte längre ville känna av mej, men gott om nya unika zoner blev det trots en del senvägar. :)

På hemvägen från Katrineholm ringde jag upp Elin som var lite krasslig igår när vi träffades och hörde hur hon mådde. Det var inget vidare och hennes Niklas var iväg för att jobba natt. När barna var små och sjuka hade jag som tradition att köpa lite godis eller glass och ibland en tidning åt sjuklingen och eftersom jag ändå skulle passera förbi stannade jag och inhandlade en påse godis. Det blev en timme hos Elin med godis, varmt te till en kall turfare och prat innan jag for vidare hem till mej.

Igår blev det mer turfning ihop med Tina och hennes vovvar. Vi tog en rejäl promenad och halvvägs började det verkligen att ösregna. Tina hade regnjacka och jag var utrustad med paraply, mobilerna stoppade vi ner i diverse medhavda påsar och så fortsatte vi promenaden. En turfare ger sej inte så lätt, det är då en sak som är klar! :) Lagom till jag skulle cykla till stan för en lunch med Marie blev det uppehåll och byxorna hann nästan torka i vinddraget innan jag kom fram. En dag med frisk luft, god mat och trevligt sällskap......vad kan man mer begära av livet!

Kram och kärlek!

Turfzonen NewRuin i finväder.


6 kommentarer:

  1. Låter kanon! Skönt att höra någon som är nöjd med livet!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur kan man vara annat när det finns så mycket att glädjas åt, både stort och smått!
      Ha det gott du med!

      Radera
  2. Det där känner jag igen från min fackutbildning till arbetsplatsombud, att äta sig mätt fick man minsann göra. Vi var inackorderade på en folkhögskola dessa dagar, där det då serverades frukost, lunch, middag. Sedan mellanmål på förmiddag och eftermiddag, naturligtvis kvällsfika också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har minst sex utbildningsdagar kvar innan jag blir färdigt arbetsplatsombud.....sen får det bli diet! ;)

      Radera
  3. Kul att få följa med på din turfcykelpromenad. Nu, när jag googlat, har jag fått en hum om vad det betyder att surfa. Någon sorts spel som man deltar i genom en app, eller hur?
    Har börjat med handskar nu när jag är ute och promenerar - behövs faktiskt. Förstår att du blev kall när du var ute och cyklade så länge utan. Tur att du fick värma dig hos dottern.
    Jag har varit inne på din gamla blogg och läst om många av dina äventyr i Istanbul. Måste vara svårt att komma hem till det grå och regniga Sverige efter det.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejhej! Efter fem år i Bangladesh och Turkiet är det konstigt nog skönt att få uppleva årstider igen. Hösten med alla färger och tända ljus, vintern med snö, kalla promenader och varm choklad, den efterlängtade spirande våren och den ljusa svenska sommaren. Men bäst av allt, närheten till alla jag tycker om! Kram

      Radera