lördag 15 november 2014

Fototriss tema på marken......i Dhaka

I Bangladesh huvudstad Dhaka är folklivet myllrande och det är ont om plats. All yta fylls upp av olika aktiviteter och marken är ofta full av djur och människor. Människor som arbetar, umgås, sover, äter eller säljer något. Jag hittade så många bilder i arkivet att jag fick svårt att välja.....här kommer tre i varje fall.

Överallt i Dhaka kunde man hitta män som sålde levande hönor. Vid vårat hus gick det varje dag förbi en man med en korg på huvudet, full med hönor sammanbundna i benen. Där handlade tjänstefolket alldeles färska hönor, som slaktades och styckades på marken utanför huset. En gång fotade jag slakten och var med hela tiden. Slaktaren hade en kniv stående på marken där han först skar benen av hönan och därefter halsen. Hela processen brukade gå fort, men då när jag fotade upphörde slaktaren med sitt arbete när hönan var enbent. Stackars lilla höna....jag stoppade snabbt undan kameran för att hon skulle få slippa undan. Här är en bild från ytterområdet på en marknad där hönorna till försäljning ligger upplagda på marken.


Här valde jag mellan en lång rad med skomakare på marken i Gulshan 1 cirkeln och den här vackre gamle mannen som sålde sina grönsaker från en korg på marken i en annan del av Dhaka.


Mitt sista val blir en bild på en ormtjusare jag mötte i våra kvarter i Gulshan. Jag såg dem ofta promenera runt med sina ormkorgar på en lång stav, och efter många möten tog jag mod till mej och bokade in en föreställning.

Jag gjorde allt jag kunde för att förklara för honom på engelska att jag ville att han skulle komma till vårt hus klockan ett om ungefär en timme, priset kunde jag förhandla fram på Bangla. Han förstod nog inte alls vad jag menade så helt sonika följde han efter mej och väntade utanför huset. Jag ringde runt till lite människor och tillsammans med dem, grannar, rikshawförare och typ alla som fanns i närheten samlades vi runt ormtjusaren, som öppnade sin korgar och lät ormarna slingra ut på marken. Mitt i showen började han prata bangla med publiken, som vid det här laget var ett hundratal personer. Jag kunde förstå att han tyckte "madame", alltså jag var förskräckligt snål och han ville att jag skulle betala mer. Plötsligt tog han ormen i svansen och låtsades slänga den efter mej. Jag tror ingen bengal hade en aning om att en madame kunde springa så fort........;)


Det var mitt bidrag! Nu blir det matlagning och sen ska jag kolla in hur andra trissare tolkat veckans tema På marken!

Ha en väldigt trevlig lördagkväll! Kram!

32 kommentarer:

  1. Riktigt cool triss! Gillar dina bilder från Bhaka! Allra mest tycker jag om mannen på mittenbilden!
    Ha en skön lördagskväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för berömmet! Och ja, han blev ju invald i min triss, så jag tycker också om honom! :)

      Radera
  2. Oj, vilka otroligt här§liga bilder från en helt annan del av världen! Gillar dem verkligen!

    SvaraRadera
  3. Ormtjusaren blir min favorit;-)
    Ha en skön lördagkväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var en ormtjusare med en stor portion humor! :)

      Radera
  4. mycket att berätta om livet på marken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack för din kommentar! Klickar på ditt namn och kommer till någon "underlig plats" där man kan gå med i - eller skapa cirklar. Förstår ingenting, men nyfiken blir jag förstås?!

      Radera
  5. Du milde vilka härliga (?) minnen! Arbetade du där i Dhaka?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, min dåvarande man arbetade där och jag hade förmånen att vara lyxhustru. Jag hann se mycket av Dhaka, många bra saker men också mycket elände och en fattigdom vi inte ens kan föreställa oss.

      Radera
  6. Intressant inblick i en för mig främmande kultur. Undrar vilka egenheter de här människorna skulle finna hos oss?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De flesta västerlänningar rörde sej inte själva i Dhaka. Höll man sej inte hemma använde man privatchaufförer för att ta sej runt mellan varandra och klubbarna.
      Jag gav mej däöremot sjutton på att jag skulle våga vara ute själv i samhället och efter diverse härliga kulturkrockar blev jag accepterad och kunde röra mej fritt med både rikshaw och CNG. Det är hittills mitt livs mest spännande två år! :))

      Radera
    2. Ps. Och som svar på din fråga....en hel del!! Ds.

      Radera
  7. Fantastiska bilder på folklivet där borta och vilken spännande upplevelse du berättar om. Huh! Tur det gick bra i alla fall :).

    SvaraRadera
  8. Tack för en intressant berättelse som ger in liten,liten inblick i vanliga människors liv i Dhaka. Tillsammans med bilderna fångade de mig helt och hållet.
    Passar väl in i veckans fototrisstema.

    SvaraRadera
  9. En så intressant triss! Förstår verkligen att det var en spännande tid, har läst även dina kommentarsvar.
    Men nog önskar jag att man skurit halsen av hönan innan man gav sig på benen!
    Den här trissen ger mig en hel del att tänka på - och minnas. (Jag har aldrig bott utomlands, men rest en del.)
    Berit E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du tycker min triss var intressant! Kan faktiskt hålla med dej om hönan. Hade varit mycket humanare att börja med huvudet.
      Ha en trevlig kväll!

      Radera
  10. Så intressant att få en inblick i gatulivet i Dakha! Under de år du stannade där så kom du säkert rätt så nära människorna och fick en fin inblick i deras vardag!

    SvaraRadera
  11. Takk for historien og bildene. Interessant og lærerikt! Klem. Kari

    SvaraRadera
  12. Intressant läsning och fina bilder! Så fantastisk att kunna resa runt i världen och upptäcka nya kulturer. Tur att du varnade i texten vad tredje bilden skulle innehålla. Nu kunde jag skrolla förbi den och slipper förhoppningsvis mardrömmar inatt!

    SvaraRadera
  13. Vilken intressant och spännande triss!

    SvaraRadera
  14. Verkligen spännande triss, även om ormupplevelsen lät något obehaglig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var läskig, men än värre var det när en kvinna försökte råna mej genom att hota med att släppa en giftorm lös på mej! Hua

      Radera
  15. Fina och ovanliga marktrissar!
    Gillar sista bilden bäst/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bangladesh är ett ovanligt land......
      Ha det gott!

      Radera
  16. Härlig trissat på marken snyggt jobbat när ha fångat olika marker en del läskiga som den där med ormen Önskar en skön & trevlig måndags kväll

    SvaraRadera
  17. Fascinerande trissbilder! Den där ormtjusaren hade jag inte velat träffa... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, lite skrämmande var han allt! :)

      Radera
  18. Din berättelse om hönan får mig att kunna bli vegetarian på stående fot!
    Tur att du avslutar med en rolig berättelse!

    SvaraRadera
  19. De har inte riktigt samma syn på djurhantering i Bangladesh som här. Men det allra värsta var nog ändå att en del människor ansågs ännu mindre värda än en höna!
    Hoppas du får en bra dag, trots min något läskiga historia!

    SvaraRadera